Szurkol is, meg grundol is, azaz groundhopperkedik

Meccs nélkül is óriási élmény ez a pálya

2024/08/20. - írta: pörgeszurkol

Tényleg átmegy a kisvasút a lelátó és a focipálya között Feketebalogon, egyszerűen hihetetlen élmény.

Valamikor 15 éve olvastam először a "Felvidék száz csodája" című könyvben a feketebalogi kisvasútról. Bár a kiadványban azt emelik ki, hogy egy őserdőt jár be a (részben) gőzvontatású kisvasút, engem inkább az fogott meg, hogy az egyik vonal átmegy egy focipályán. Később aztán, amikor jobban beszippantott a Facebook, ott találkoztam egy képpel a gőzmozdonyról, ahogy a lelátó előtt megy el - a képet aztán viszontláttam vagy tucatnyi oldalon más-más körítéssel. Beleette magát a fejembe a dolog, eldöntöttem, hogy ezt egyszer meg akarom nézni.

Az idei augusztus 20-ai hosszúhétvégét kedvesemmel Árvában töltöttük a Felvidék északi részén, a lengyel határnál. A szállásunk amúgy Veszele focipályájánál volt, de sajnos nem játszott otthon a csapat a hétvégén, így meccsen nem is jártam, de azért mókás volt minden este egy focipályára nézve vacsorázni. A poszt szempontjából ennél érdekesebb, hogy az odaúton tettem egy kis kitérőt, és nem egyenesen, Ipolyság-Zólyom útvonalon értük el Besztercebányát és aztán a Tátrát, hanem Balassagyarmat és Breznóbánya felé, így érintettük Feketebalogot is.

20240817_114703.jpg

A kocsiban ülő - és visongó - gyerekhez hasonló örömöt és izgatottságot éreztem, amikor ezt láttam.

A túra előtt alaposan átnéztem a menetrendet, sajnos csak kora délutánig jár a kisvasút és napi három oda-vissza kört tesz meg az a járat, ami a focipályán megy át. A csapat ugyan vasárnap otthon játszott, de csak késő délután, így viszont nem akartam a hétvégénket egy felesleges 3+2 órás túrával keresztbevágni, maradt a meccs nélküli nézegetés. Így is hatalmas élmény!

20240817_113101.jpg

A hatodosztályhoz mérten nem rossz lelátó!

20240817_113249.jpg

A kisvasutat eredetileg faszállítás céljából építették az 1900-as évek végén. A keskenynyomtávú vonalakon akkoriban természetesen gőzösök húzták a szerelvényeket. A falvakat is összekötő vonalakon hamar beindult a személyszállítás is, ám azt már 1962-ben leállították a szocialista Csehszlovákiában, 1982-ben pedig  a teherforgalom is leállt, fel akarták számolni a vonalat - a sztori ismerős lehet Magyarországon is, az államszocializmusban nyakra-főre zártak be kisvasutakat, hamar el is távolítva a síneket (lásd Zemplén). Itt viszont szerencsére már a bezárást követően aktivizálták magukat a vasútbarátok, így a 132 kilométeres feketegarami hálózatból 20 kilométer megmaradt, 1992-től pedig restaurált gőzösökkel beindult a turisztikai forgalom négy vonalon.

20240817_113331.jpg

p1080473.JPG

Egyszerűen zseniális, hogy a futókör helyett itt sín van. Ráadásul mekkora feeling lehet úgy menni a büfébe, hogy közben körül kell nézni: jön a vonat?

A TJ Tatran Feketebalog csapatának "stadionja" az 1980-as években épült, ekkor építették fel a lelátót a kisvasút nyomvonala mellé, a sínek és a focipálya közé - a síneket csak azért nem szedték fel, mert drága lett volna, így csak befedték azt, majd a helyreállítás során ismét szabaddá tették. Így alakult ki az az állapot, hogy a vonat áthalad a pályán, pontosabban a sporttelepen. A sín felőli oldalon szögletet rúgni vagy nagyobb bedobást végezni igazi kihívás lehet, főleg, ha jön a vonat - a neten számos ilyen videó és kép érhető el, amikor tényleg jön a vonat meccs közben. Augusztusban sajnos ez nincs így, télen meg nem jár a kisvasút, szóval nehezebb összehozni egy ilyen együttállást, de meccs nélkül is hatalmas buli, ahogy a lelátó előtt megy el a vonat.

p1080474.JPG

Sajnos a gőzösök sem közlekednek már minden alkalommal minden vonalon, ráadásul a gőzössel vontatott szerelvények felárasak, Svájcból beszerzett motorkocsik és néhány magyar kisvasúti mozdony (az Mk48) végzi a személyszállítást normál esetben. Szerencsémre legalább az utóbbiba futottam bele, így a nyomvonal mellett a jármű is a magyar örökségre emlékeztetett - sajnos amúgy magyar szót a környéken nem hallani, de a Fekete-Garam legizgalmasabb épített nevezetességét a Magyar Királyságnak köszönheti a környék.

p1080475.JPG

Egy Mk48-as mozdony, ismerős lehet akár Felcsútról is, bár én a mátrafüredi kisvasúton találkoztam ilyennel a legtöbbet.

A Feketebalog focicsapata (TJ Tatran Čierny Balog) a szlovák hatodosztályban szerepel, 1933-as alapítása óta az alsóbb ligák állandó szereplője, de igazán csak az újkorban vált érdekessé, amióta a kisvasút a sporttelepen megy keresztül - ma ott tartunk, hogy a groundhopperek körében talán a legismertebb szlovák csapatról van szó, leszámítva persze a Slovant, és azt a pár klubot, ami nyomot tudott hagyni a nemzetközi kupákban is.

p1080468.JPG

Tavaly volt 90 éves a klub.

Csak ajánlani tudom akár ezt a környéket, akár Árvát, csodálatosan szép hegyvidék. Ha meg még egy meccset is bele tudtok iktatni a programba, akkor igazi főnyeremény lehet!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://porgegrundol.blog.hu/api/trackback/id/tr1918470209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása