Szurkol is, meg grundol is, azaz groundhopperkedik

Kirándulás grundhoppereknek a Pilisben

2021/01/16. - írta: pörgeszurkol

A sorozat harmadik része

A harmadik részben végre terítékre kerül a kedvenc kirándulóhelyem, a Pilis. Tudom, nem valami egyedi dolog, már-már táposnak tarthattok azért, hogy fővárosiként a Pilis a kedvenc hegységem, de óbudaiként szinte hazai pálya ez nekem, a most bemutatásra kerülő útvonal kezdőpontja, Piliscsaba például nincs messzebb tőlem, mint Budapest déli és keleti harmada.

Ezek után kicsit kellemetlenül érzem magam, hogy Piliscsabán nemcsak nem jártam meccsen, de fotóm sincs a pályáról. A vasútállomás közelében található grund mellett persze sokszor elmentem már, talán ezért nem is fotóztam le csak úgy magában, mert természetes látvány. Meccsre viszont kellene már menni oda, ezt is kezdem kicsit gáznak érezni, hogy a legutóbbi rész után megint ezzel jövök, ráadásul a mostani részben érintett pályák közül egyiken sem láttam meccset. Legalább van még hova menni, vagy, hogy kellően modoros legyek, hosszú még a bakancslistám!

Piliscsaba–Nagy-Kopasz–Pilisszántó–Pilisszentkereszt

Szóval Piliscsabán kezdődik a túránk, a focipálya mellett, bár az előző részekkel ellentétben éppen a végpont is lehetne, ez most egy olyan kirándulás, ami mindkét irányból ugyanannyira élvezhető, ám nekem valamiért ez az irány tűnik természetesnek. Ahogy említettem, a piliscsabai pálya a vasútállomás közelében fekszik, így aztán busszal, vonattal és autóval is könnyű megközelíteni a starthelyet. A piliscsabai focipálya Dévényi Antal nevét viseli, aki erdészként sokat tett azért, hogy a környék erdei így néznek ki. Innen az országos kéken menjünk tovább, ami a Bajcsy-Zsilinszky utca-Kálmán király utca útvonalat jelenti. Nem sokáig maradunk ezen a jelzésen, már a vasútállomás vonalában, a Széchenyi utca sarkán jobbra fordulunk, és az innen kiinduló kék háromszög jelzésen folytatjuk utunkat.

A kék háromszög annyira menő, hogy egészen a végéig le sem térünk róla. Ez 2,2 kilométert jelent, a jelzés vége pedig a 447 méter magas Nagy-Kopasz. Érdekesség, hogy ugyanezzel a névvel amúgy a Budai-hegységben is van egy csúcs, az ráadásul 559 méter. A nevük mellett még az közös a két csúcsban, hogy mindkettőn van kilátó. A piliscsabai kilátó a pályához hasonlóan Dévényi Antal nevét viseli; érdemes ide felmenni, jó néhány hegycsúcsot látni, tiszta időben akár a Tátrát is, míg az esztergomi bazilika látványához elég annyi, hogy ne legyen köd vagy eső.

A kilátótól háromszáz métert visszafelé megyünk ugyanott, ahol jöttünk. Ezúttal viszont már letérünk a kék háromszögről balra, a kék patkóra/félkörre. Ezen a jelzésen 1,3 kilométert megyünk lefelé, de már háromszáz méter múlva becsatlakozik hozzánk a kék kereszt. A kék kereszt és a kék patkó kettéágazásánál a kék keresztet választjuk, és egy kilométert megyünk tovább a piros keresztig. A piros kereszt négyszáz méter után becsatlakozik a piros és sárga sávba. Továbbra is lefelé megyünk egyébként, ennél az elágazásnál már csak 290 méteres szintkülönbségnél járunk.

Ezen a két jelzésen közel két kilométert haladunk enyhén lejtős, de inkább sík terepen. Nem ez lesz a nap legizgalmasabb szakasza: az elején esetleg a Klotild-barlang megtekintése dobhatja fel az utat. Az erdőből kiérve a piros és a sárga sáv egyszerre vesz egy erős balos kanyart, mi viszont itt enyhén jobbra tartunk, a biciklis jelzést követjük, ami innen egyben a Magyar Zarándokút is, amit egy sárga nyíl jelez. Ettől az elágazástól körülbelül egy kilométer Pilisszántó határa, addig sajnos a pusztában kell menni, de ezt ellensúlyozza a remek kilátás a Pilis-tetőre és a falura.

Pilisszántóra beérve a második aszfaltozott úton, a Nyárfa utcán forduljunk be balra, innen háromszáz méter a focipálya. 2015-ig a Pilisszántó SE, azóta a PILE-Szántó nevű klub használja ezt a pályát, ugyanis a szomszédos Pilisszentkereszt és Pilisszántó csapatai összeolvadtak. A felnőtt együttes zömmel Szántón játszik, míg az öregfiúk és az utánpótláscsapatok vegyesen Szentkereszten és Szántón is, a PILE-Szántó II. pedig alapvetően Pilisszentkereszten van otthon.

Imádom, hogy külön kiemelik a lovat is, viszont a szánkó nem volt külön említve, voltak is szánkónyomok a havon.

A pálya után már erősen felfelé vesszük az irányt, a Nyárfa utca-Diófa utca-Béke utca útvonalon elérünk a falu végére, ahol a Béke utca folytatásán, egy földúton száz méter múlva elérjük a piros sáv jelzést.

Ez volt ugye a nyitókép is, de betettem még egyszer, hogy ide írhassam: a háttérben balra a Nagy-Kevély, jobbra a Hármashatár-hegy, már Budapesten.

Innen követjük a piros sávot, majd balra látni fogjuk a Boldogasszony-kápolnát, nem sokkal utána a Pilis-kapuját, ezekhez érdemes felmenni, 100-200 méteres kitérőkről van szó.

A kápolna és a kapu 2009-ben.

Pilisszántó látképe a Pilis-tetőre vezető útról. A képen középen-jobbra látható a pálya, a jobb alsó sarokban pedig az az út is felsejlik, amin haladunk a pályától a hegy felé.

A turistaút ezután levezet az országútra, rövid ideig betonúton haladunk, ezt követően éles balkanyarral fordulunk be az erdőbe a piros sáv és a sárga kereszt jelzésen. Az erdő szélétől hatszáz méter lesz a zöld sáv jelzéssel való találkozás, ez egy nagyobb elágazás, a Pilis-tetőre is fel lehet menni innen. Két jó választás is van: vagy a piros sávot követjük Pilisszentkereszt felé, így 750 méter után ismét az 11108-as úton kötünk ki, amin egy éles jobbkanyar után, kétszáz métert megtéve az első értelmezhető utcán, a zöld sáv jelzést követve balra fordulunk. Ezen az úton nyolcszáz méter a pálya.

Pilisszentkereszt látképe fentről, a baloldalon a pályával.

A másik lehetőség, hogy a sárga keresztet követjük az elágazástól. A sárga kereszt mellett a Magyar Zarándokút is erre vezet, a két jelzés elágazása egy kilométerre van az iménti elosztótól. Itt a zarándokutat, azaz a sárga nyíl jelzést választjuk, és elindulunk lefelé a már látszódó szentkereszti pálya felé. Kétszáz méter múlva találkozunk a zöld sáv jelzéssel, a Klastrom-kútnál. Innen már jól látszik a pálya, a réten keresztül, vagy valamelyik jelzett úton is perceken belül megérkezünk a célhoz.

Ha a sárga kereszt felől érkezünk, akkor így fogjuk látni a pályát, és...

... emellett a csodás kislelátó mellett érkezünk meg a pálya mellé. Például azon a réten át, ahol itt épp szánkóznak.

A pilisszentkereszti focipálya, a helyiek által Dera Arénának hívott létesítmény a szántói pályán is túltesz, csodás helyen fekszik a falu fölött, a Pilis oldalában. Ezek után nem csoda, hogy a FutballKutató is megénekelte a grundot, így téli állapotában is magával ragadó volt a hangulata.

A pályától bő egy kilométer a falu központja, ahonnan Pomáz felé lehet eljutni busszal. Attól függően, hogy Piliscsabán vagy Pilisszentkereszten akarunk meccset nézni, kezdhetjük a túrát innen is. Az útvonal hossza a piliscsabai és a pilisszentkereszti pálya között 13,5 kilométer, ez még kiegészítve a buszmegállókig való eljutásokkal 15 kilométerig is felmegy. Nekem úgy volt természetes az irány, ahogy fent leírtam, és pilisszentkereszti meccsnézéssel zárnám ezt a derekasabb kirándulást, viszont hozzá kell tenni, hogy így 503 métert megyünk felfelé, és csak 370-et le, fordított irányban tehát kevesebb az emelkedő. Mondjuk kinek mi a jobb, nem feltétlen a meredekebb lejtő a kényelmesebb, meg így is, úgy is kell menni eleget felfelé.

Ehhez a túrához most nem írok alternatívákat, épp elég variáció benne, hogy a két irányt fel lehet cserélni. Esetleg annyi, hogy Pilisszántón lehet rövidíteni azzal, ha nem mászunk fel a Boldogasszony-kápolnáig, de akkor is felfelé kell menni, és szerintem kevésbé érdekes utcákon át eljutni a falu Pilisszentkereszt felé eső végéig. Mivel a két említett csapat egyaránt a Pest megyei II. osztály északi csoportjában szerepel, ezért két felnőtt ötödosztályú meccs biztosan nem sűríthető a programba, ráadásul alsó hangon 3,5 órával kell számolni, de pihenőkkel több is lesz az út. Ennek ellenére szerencsés esetben egy megye kettes bajnoki Piliscsabán vagy Pilisszántón, majd egy megyei IV-es bajnoki Pilisszentkereszten beleférhet a nyári időszámítás alatt.

Végezetül - ellentmondva magamnak az irányt illetően - megjegyzem, hogy február 20-án egy Piliscsaba–PILE-Szántó derbivel folytatódik a bajnokság 14 órás kezdettel, már amennyire hihetünk az MLSZ adatbankjának. Amennyiben ez pontos, akkor délelőtti kezdéssel kiváló program lehet ez a túra már így télen is!

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.